Robotisering is niet alleen meer een technologie waar vooroplopende corporates zich mee bezighouden, zo bleek tijdens het volgeboekte mkb-event Robots in Business afgelopen vrijdag bij TU Delft fieldlab RoboHouse. Als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt zijn mkb’ers actief op zoek naar technologische oplossingen om werk aantrekkelijker te maken.
In het oude TU Delft Biochemie gebouw, waar fieldlab RoboHouse is gevestigd, trappen Heineken, Albert Heijn en Erasmus MC het event Robots in Business af. Onder leiding van TU Delft decanen Van Keulen en Chorus delen de koplopers hun robotica ervaringen met nieuwsgierige mkb’ers. Kostenreducering, personeelstekorten en de uitdaging om het werk aantrekkelijk te houden, zijn opgaven die zowel bij deze grotere spelers als de kleinere ondernemers bovenaan de prioriteitenlijst staan. En technologische innovaties, zoals robotisering, kunnen daarbij helpen.
‘Innovatieve systemen helpen om onze medewerkers duurzaam inzetbaar te houden’, vertelt bezoeker Hans van Zeijl, strategisch accountmanager bij leerwerkbedrijf ‘Werkse!’. Bij Werkse! worden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan passend werk geholpen. ‘Onze magazijnmedewerkers dragen een Google Glass die vertelt wat de opdracht is, waar een product ligt en hoe het eruit ziet. Dat helpt bijvoorbeeld medewerkers die niet kunnen lezen. We hebben ook een operationeel support systeem die elke volgende werkstap weergeeft. Leidinggevenden hoeven zo minder te ondersteunen. Bovendien helpen systemen bij het aanleren van nieuwe werkzaamheden.’
Minder praten, sneller leren
Met het event Robots in Business sluiten RoboHouse, TU Delft, TNO, MKB-Nederland, Heineken en Ahold Delhaize het samenwerkingsproject MKBdoet na 3 jaar af. Het project, gefinancierd door het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling, had als doel om de innovatietransitie rondom digitaliseren en robotiseren bij Zuid-Hollandse mkb’ers te versnellen. Het motto: ‘minder praten, sneller leren’. Ruim 300 mkb-bedrijven deden inzichten op in een Kennissprint, Actieplan of Demodag. Mark Bruijnen, coördinator MKBdoet bij RoboHouse: ‘Met name in sectoren waar het werk fysiek zwaar of gevaarlijk is, zoeken ondernemers naar praktische oplossingen in robotica. Niet om mensen te vervangen, maar om te ondersteunen’.
Medewerkers centraal
Tijdens de break-out sessie ‘De slimme brouwerij’ van Heineken delen Michiel Maagd, Manager Global Portfolio Connected Brewery, en Wessel Reurslag, Product Owner Robotics, hun ervaringen met de ‘people centric approach’. ‘Betrek medewerkers bij innovaties in werkprocessen. Het moet ten goede komen voor de mensen op de werkvloer.’
Dat het belangrijk is om medewerkers centraal te zetten bij technologische innovaties beaamt ook Stefan Morssink, Business Innovatie Manager bij HTC Parking & Security. Hij deed mee aan MKBdoet om ‘de business’ te verduurzamen. Samen met TNO presenteert hij de aanpak in een break-out sessie tijdens Robots in Business. ‘Medewerkers dienen zelf te ervaren dat een nieuwe werkwijze helpt. We betrekken medewerkers én hun managers in de ontwikkeling. Zo zullen ze nieuwe technologie het snelst omarmen.’Foto: interview met Stefan Morssink, HTC Parking & Security
Foto: presentatie Wessel Reurslag tijdens de break-out sessie ‘De slimme brouwerij’ van Heineken.
Nagebootste werkomgeving
Bij RoboHouse werken innovatie-experts, onderzoekers en studenten aan de ontwikkeling van prototypes. De prototypes worden in het fieldlab getest in een nagebootste werkomgeving. Daar kunnen projecten ‘productief falen’ zonder dat dit risico’s voor de omgeving oplevert. Regelgeving rondom bijvoorbeeld veiligheid maakt het lastig om in de werkelijke productieomgeving te testen.
Zo ook voor Heineken. Het bedrijf werkt bij RoboHouse samen met studenten van de minor Robotics aan verschillende prototypes. Reurslag: ‘Begin klein om snel stappen te zetten. Pilots met prototypes maken het tastbaar. Dat doet wat met de mensen’. Het leerwerkbedrijf Werkse! ontwikkelde via MKBdoet samen met TNO een aantal prototypes. Na succesvolle testen overweegt het bedrijf nu om deze systemen aan te schaffen en nog uitgebreider te testen met medewerkers. ‘Bij eerdere innovaties waren we benieuwd hoe medewerkers erop zouden reageren. Vaak was het wennen, maar uiteindelijk geven dit soort systemen meer rust én zelfstandigheid’.
MKBdoet
Van de tuinbouw- en de zorgsector tot de logistiek en de maakindustrie: de bezoekers van Robots in Business komen uit veel verschillende sectoren. Enthousiast gaan ze de interactie aan met 23 robots die tijdens de innovatiemarkt worden gedemonstreerd. De robotica ober ‘Rober’ komt zelfstandig aanrijden. De belangstelling voor robotica is groot. Mark Bruijnen: ‘Elke sector, elke ondernemer ziet het tekort aan vakmensen op zich afkomen. Start daarom vandaag nog de transitie en leer hoe robotica jouw personeel kan ondersteunen. Het goede nieuws is: we zetten MKBdoet ook voort in 2024.’
Ook aan de slag met robotica?
Neem contact op met Mark Bruijnen om kosteloos kennis te maken met robotica via MKBdoet.
Wordt jouw bedrijf niet aangemerkt als mkb (meer dan 250 medewerkers en/of meer dan 50 miljoen euro jaaromzet)? Ook jij kunt aan de slag met een innovaties gericht op de toekomst van werk. Neem contact op met Bas Vennemann.